De rest van de dag niet vasten

Vraag:

Ik heb een Fatwa van u gehoord over een menstruerende vrouw en een reiziger. Hierin wordt vermeld dat een menstruerende vrouw mag eten en drinken wanneer zij tijdens de Ramadan overdag rein wordt van haar menstruatie. Zij hoeft de resterende dag dan niet te vasten. Dit geldt ook voor een reiziger die overdag aankomt van zijn reis. Klopt deze Fatwa en wat is de uitleg hiervan?

Antwoord:

Wat je hebt gehoord is zeker waar. Ik heb inderdaad gezegd dat een menstruerende vrouw die overdag rein is geworden niet hoeft te vasten. Dit geldt ook voor een reiziger die is aangekomen van zijn reis. Dit op basis van één van de twee meningen van Imam Ahmad. En dit is tevens de Madhhab van Imam Maalik en ash-Shaaficie.

Er is overgeleverd dat cAbdoellaah ibn Mascoed zei: “Wie aan het begin van de dag eet, laat hem dan eten tot het einde.”

Ook is er overgeleverd dat Djaabir Ibnoe Yazied (Aboesh-Shacthaa’, één van de imams van de Taabicien) geslachtsgemeenschap had met zijn vrouw. Zijn vrouw was overdag namelijk rein geworden van haar menstruatie en Djaabir ibnoe Yazied was teruggekomen van zijn reis.

(al-Moeghnie)

Het zich onthouden van eten en drinken heeft immers geen nut. Het is namelijk niet toegestaan om te vasten, behalve vanaf al-Fadjr. Vandaar dat het voor hen is toegestaan om te eten vanaf het begin van de dag in de Ramadan, heimelijk of in het openbaar. Het is verplicht om te vasten vanaf het begin van de dag en dit is vanaf al-Fadjr. Zij behoren in dit geval niet tot degenen voor wie deze verplichting geldt. En zij worden daarom niet opgedragen om te vasten.

Allah, de Verhevene, heeft het voor de reiziger en de menstruerende vrouw verplicht gesteld deze dagen in te halen op een andere dag. Wanneer wij dan zouden zeggen dat het verplicht is om te vasten op die dag, zouden wij meer verplichten dan wat Allah verplicht heeft gesteld. Wij zouden dan het vasten (op die dag) voor hen verplichten, plus de verplichting om die dag alsnog in te halen! Hiermee zouden wij twee zaken voor hen verplichten, terwijl slechts één daarvan werkelijk verplicht is. En dit is een van de sterkste bewijzen waaruit blijkt dat dit dus niet verplicht is.

Daarnaast is het niet toegestaan om te eten en te drinken in het openbaar wanneer dit voor onrust zorgt.

Sheikh Mohammed ibnoe Saalih al-cOethaymien
(Fataawa as-Siyaam, blz.102)