Is leasen toegestaan?

Vraag:

Is het leasen van een auto toegestaan?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het oordeel over een bepaalde zaak dient gebaseerd te zijn op de wijze waarop het wordt begrepen. En daarom is het niet mogelijk om iets toe te staan of verboden te verklaren, zonder dat de overeenkomst en de voorwaarden zijn bestudeerd. Er zijn twee veel voorkomende vormen van aan- en verkoop in termijnen (leasen):

  1. Wanneer je een auto koopt van de eigenaar ervan (individu of bedrijf) en je betaalt deze af in termijnen, dan is hier niets op tegen. Ook niet wanneer de prijs in termijnen hoger is dan de prijs die je in één keer zou betalen.
  2. Je koopt een auto via een bedrijf of persoon die deze auto niet werkelijk bezit. Dit bedrijf of deze persoon betaalt het bedrag namens jou aan de eigenaar, waarna jij vervolgens het bedrag in termijnen aflost met rente. Deze vorm van leasen is niet toegestaan, omdat dit bedrijf of deze bank jou hier een lening verstrekt die gebaseerd is op rente. En ook omdat zij de auto niet werkelijk bezaten, zodat zij deze aan jou door konden verkopen.

Maar als wij veronderstellen dat de bank de auto werkelijk koopt (en dus eigenaar wordt) en het vervolgens doorverkoopt aan jou voor een hogere prijs, dan is dat toegestaan. Dit is vergelijkbaar met de eerste genoemde vorm van leasen.

De Permanente Commissie voor het geven van Fataawa werd de volgende vraag gesteld: “Een man vroeg zijn vriend om een auto voor hem te kopen en deze direct af te betalen. Vervolgens moest zijn vriend de auto aan hem doorverkopen met uitstel van betaling. Hiervoor zou zijn vriend dan extra geld (winst) ontvangen. Wordt dit beschouwd als rente?”

De Commissie antwoordde: “Wanneer iemand een ander vraagt om een specifieke auto voor hem te kopen en met hem afspreekt dat hij de auto vervolgens van hem zal overkopen, en er ook werkelijk eigenaar van wordt, dan is dat toegestaan. Hij kan de auto dan direct afbetalen, of in termijnen, met een bepaalde hoeveelheid extra geld als winst. Dit is geen vorm van het verkopen van iets wat iemand niet bezit, omdat degene die de auto aan jou verkoopt de feitelijke eigenaar is. Hij heeft deze auto gekocht en bezat het ook werkelijk, waarna hij deze aan jou doorverkocht.

Wanneer hij echter de auto nog niet heeft gekocht of na aankoop nog niet in bezit heeft, dan heeft hij geen recht om deze aan zijn vriend door te verkopen. Dit omdat de Profeet (vrede zij met hem) het verboden heeft om goederen te verkopen, voordat de verkoper ze in eigen bezit heeft.”

En Allah weet het het beste.

islamqa.com