De intentie voor het reizigersgebed

Vraag:

Is een reiziger verplicht om voor de reis de intentie te nemen om het gebed in te korten?

Antwoord:

“Het basisprincipe wat betreft het reizigersgebed is dat het wordt ingekort. Om deze reden is het niet nodig om de intentie te nemen voor het inkorten van het gebed. Dit betekent dus dat wanneer hij aanvangt met een gebed bestaande uit vier eenheden, terwijl hij aan het reizen is en niet de intentie heeft genomen om het gebed in te korten, hij het gebed alsnog dient in te korten.”

(Liqaa’aat ul-Baab il-Maftoeh, boekdeel 3, blz. 42)

Ook zei hij: “En het gebeurt vaak dat iemand aanvangt met het gebed dat bestaat uit vier eenheden, terwijl hij een reiziger is en niet denkt aan het inkorten van het gebed.

Maar wanneer hij de openings-Takbier heeft uitgesproken, Soerat al-Faatihah leest, de Roekoec verricht of iets dergelijks en zich herinnert dat hij een reiziger is, dan dient hij op dat moment de intentie te nemen om het gebed in te korten. Volgens de wetschool van Imam Ahmad dient hij echter het gebed volledig te verrichten (zonder het gebed dus in te korten).

De meest correcte uitspraak is dat het niet verplicht is om het gebed volledig af te maken, maar hij dient het gebed juist in te korten. Dit is namelijk het basisprincipe. Zo hoort een ingezetene ook geen intentie te nemen dat hij het gebed van een ingezetene gaat verrichten. Zo hoeft een reiziger dus ook niet de intentie voor het inkorten van het gebed te nemen.”

En Allah weet het het beste.

Sheikh Mohammed Ibnoe Saalih al-cOethaymien
(ash-Sharh ul-Moemtic, boekdeel 4, blz. 149)